Jestem samodzielny - błąd młodego przedsiębiorcy

Robię wszystko sam

Posted on Posted in Porady

Robię wszystko sam – podstawowy błąd początkującego przedsiębiorcy.

Zdecydowana większość początkujących przedsiębiorców popełnia błędy od samego startu firmy. To niestety smutny fakt oraz przyczyna upadku ośmiu z dziesięciu firm w pierwszym roku ich istnienia.

Ciężko jest zdefiniować jakie to błędy ze względu na różne rodzaje prowadzonej działalności. Jest jednak jeden, który występuje najczęściej i na nim skupię uwagę w niniejszym materiale.

Robię wszystko sam

Jedna z najczęstszych przyczyn upadku firm. Dlaczego się tak dzieje? No cóż – na początku jest zawsze trudno. Przedsiębiorca stara się oszczędzać na każdym możliwym kroku. Jest to zrozumiałe – w końcu wydał wszystkie oszczędności na firmę, nierzadko też zadłużając się po uszy.  Dlatego stara się wykonywać jak najwięcej czynności samodzielnie i oszczędzić w ten sposób trochę pieniędzy.

Czy postępuje dobrze – no cóż niekoniecznie. O ile są to drobne czynności typu remont lokalu lub samodzielne składanie mebli to w efekcie końcowym w najgorszym przypadku będzie miał krzywe ściany lub niechlujne regały czy biurka. Ale co w przypadku innych czynności? Weźmy przykład prowadzenia samodzielnie księgowości. Wydaje się to proste – w końcu jest to początek i nie ma zbyt dużo dokumentów. Ale po jakimś czasie okazuje się, że nie dopełniono jakiejś błahej czynności w Urzędzie Skarbowym co spowodowało nałożenie na nas kary finansowej. Zaoszczędzone pieniądze tracimy a często jeszcze trzeba dołożyć bo kary finansowe mogą być wysokie.

Tak samo będzie w przypadku reklamy. Każda firma aby istnieć potrzebuje klientów. Bez nich nie ma sprzedaży a co za tym idzie zysków i po paru miesiącach ogłaszamy bankructwo. Aby klienci do nas przyszli to muszą przede wszystkim wiedzieć o naszym istnieniu. Dlatego też sami robimy stronę www, zamawiamy banery, ulotki, tworzymy konta firmowe na Facebook itd. W końcu wydaję się to stosunkowo proste a na rynku istnieje cała masa darmowych narzędzi lub poradników związanych z tematem.

Pomijając fakt, że zajmuje to mnóstwo czasu (zwłaszcza jak się nie ma wiedzy w tym temacie), często robione jest to nieprawidłowo. Dlaczego? Otóż dlatego, że opieramy się na własnym guście a nie na sprawdzonych metodach, które są gotowe do wdrożenia w każdej poprawnie prowadzonej Agencji Reklamowej. Strona www wygląda waszym zdaniem naprawdę nieźle a klienci i tak na nią nie wchodzą. Banery wiszą w najlepszych możliwych lokalizacjach a ruchy w firmie brak.

Można by tak wymieniać w nieskończoność ale wydaje mi się, że każdy się domyśla o co chodzi.

Baner ma przyciągać klientów czyli ma się IM podobać. Strona www ma sprzedawać czyli również ma się podobać klientom a nie jej właścicielowi. Ulotki mają za zadanie przyciągnąć do siedziby kolejnych klientów a nie brać udziału w konkursie na najładniejszą grafikę. W zasadzie można powiedzieć tak o każdej czynności związanej z marketingiem.

Aby poprawnie wykonać reklamę musimy wiedzieć dwie rzeczy zanim zaczniemy robić cokolwiek:
– znać trendy panujące na rynku
– wiedzieć jak należy wykonać czynność zgodnie z zasadami sztuki
– mieć plan – najważniejsza czynność.

Trendów rynkowych do końca zapewne nie znamy. Mamy jakieś pojęcie – w końcu dlatego założyliśmy my własną firmę. Jednak w dzisiejszych czasach wszystko można dokładnie zmierzyć, sprawdzić lub przetestować. Trzeba tylko wiedzieć gdzie i jak szukać.

Czynności powinny być wykonywane zgodnie z zasadami sztuki. Dowolne narzędzie w odpowiednio przeszkolonych rękach potrafi przynieść zaskakujące efekty. Dla przykładu: kiepski stolarz bez umiejętności w końcu wykona szafę ale będzie ona nie wymiarowa a przy okazji zużyje dużo materiału oraz czasu. Dobry wykona to szybciej, solidniej, przy znacznie mniejszych stratach materiału.

Nie mając odpowiedniego planu działamy chaotycznie wydając niepotrzebnie pieniądze. To nie musi być rozbudowany biznes plan. Czasem wystarczy ustalić cel oraz kilka punktów jego realizacji. Tak jak mechanik samochodowy. Kiepski zacznie wymieniać wszystko w nadziei, że w końcu usunie usterkę. Dobry poświęci czas na zdiagnozowanie problemu a następnie usunie go za pomocą małych kroczków, bo żeby zmienić olej nie ma potrzeby demontażu silnika.

Oczywiście możemy próbować własnych sił. Znam wielu, którym się udało i robią to nadal pomimo, że nie mają w tej dziedzinie wiedzy ani nie mieli z początku doświadczenia. Jednak są to zazwyczaj wyjątki od reguły i pomimo obejrzenia dziesiątków filmików na Youtube czy przeczytaniu wielu artykułów lub książek nadal będziemy popełniać ten sam podstawowy błąd.

Będziemy kierować się naszym gustem

Często wystarczy wprowadzenie kilku naprawdę drobnych zmian aby wszystko zaczęło pracować jak należy. Inna kolejność menu na stronie www, zmieniony kolor tła lub czcionki na banerze może spowodować zupełnie inny odbiór przekazu przez klienta. Warto o tym pamiętać.

Oczywiście nie można stwierdzić, że wystarczy pójść do Agencji Reklamowej i sprawa załatwiona. Gdyby tak było to wszyscy byli by milionerami a agencje nie wyrabiały by się z robotą. Jeżeli największe marki, które są w stanie wydawać miliony na kampanie mogą ponieść spektakularną porażkę to tak samo będzie w przypadku małej firmy. Różnica polega tylko i wyłącznie na skali wydatków.

Co zatem zrobić?

Pytać, szukać i się nie poddawać. Biuro rachunkowe nam nie odpowiada – zmieniamy na inne. Agencja Reklamowa tworzy kolejne projekty, za które płacimy a efekty są marne – zmieniamy na inną. Grunt to stale szukać ideału, który pomoże nam spełnić zakładany plan.

Najgorsze co można zrobić to dalej próbować sił samodzielnie lub zrazić się i potem narzekać, że dla przykładu reklama na Facebook nie działa. Otóż działa i to znakomicie – była tylko niewłaściwie wykonana. Na początku rozmowy z Agencją powinno ustalić się jakiś cel oraz ramy czasowe na jego realizację. Dobra Agencja będzie stale monitorować za Was proces i na bieżąco reagować, wprowadzając odpowiednie zmiany. Kiepska wykona czynność i wystawi fakturę. Może będzie taniej ale reklama to nie koszt lecz inwestycja. Kiepska przyniesie straty w postaci braku klientów.

Korzystanie z usług osób trzecich ma jeszcze Jeną bardzo ważną zaletę. Pozwala na zaoszczędzenie czasu, który można wykorzystać na wykonanie czynności, w których jesteśmy naprawdę dobrzy. Wtedy gdy wszystko połączymy w jedną, dobrze zorganizowaną całość nasz biznes dostanie skrzydeł i będzie się rozwijał szybciej niż się spodziewałeś. Czego każdemu przedsiębiorcy serdecznie życzę.

 

 

 

 

Kontakt: Agencja Reklamowa AP Reklama, Krosno, ul. Podwale 31.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *