Skuteczna reklama lokalna w Social Media

Posted on Posted in Social Media

Skuteczna reklama lokalna w Social Media.

Żyjemy w niesamowitych czasach. Dziś każdy może sobie pozwolić na stworzenie ciekawej kampanii reklamowej bez inwestowania zawrotnych kwot pieniędzy. Jeszcze kilka lat temu przywilej ten był zarezerwowany tylko i wyłącznie dla największych korporacji. Jak wspomniałem – dziś jest zupełnie inaczej.

Aby móc pozyskać dane statystyczne należało wydać krocie na badania marketingowe. Jakiś czas temu Facebook zmienił reguły gry udostępniając swoje bazy statystyczne. Od tamtej pory wszystko się zmieniło. Liczba miliarderów, których firmy jeszcze niedawno zaczynały jako małe lokalne manufaktury, systematycznie rośnie. Nie stosują oni żadnej tajemnej metody, za którą trzeba zapłacić. Ich kluczem do sukcesu jest skuteczna kampania oraz inne podejście niż stosuje konkurencja.

Kiedyś, aby stworzyć skuteczną kampanię należało:
– wynająć bardzo drogą agencję reklamową,
– mieć spory zapas gotówki opiewający na kwotę co najmniej kilkuset tysięcy złotych.

Obecnie wystarczy tylko ciekawy pomysł a resztę załatwimy samodzielnie w zaciszu naszego biura. Brzmi pięknie, nieprawdaż?

Należy jednak pamiętać, że skoro TY możesz zrobić to samodzielnie, to również tak samo może postąpić konkurencja. Jaki jest tego efekt? No cóż, trzeba się odrobinę postarać, inaczej Twoja wiadomość do klientów zostanie niezauważona w natłoku informacji jaką otrzymują w każdej minucie. Dodatkowo wszyscy stali się coraz bardziej wybredni oraz wygodni. Trzeba ciekawego pomysłu, który będzie inny od konkurencji aby przekonać kogokolwiek do swojej oferty.

Dziś pokażę kilka prostych wskazówek aby Twoja lokalna kampania na Facebook przyniosła Ci korzyści. Oto one:

  1. Zaprezentuj swój produkt
  2. Zwróć uwagę klientów
  3. Zdefiniuj klienta
  4. Zachęć do pozyskania dodatkowych informacji
  5. Określ budżet
  6. Sprzedaj produkt

 

Zaprezentuj swój produkt.

Facebook jest platformą o charakterze rozrywkowym. Nachalna reklama po prostu tutaj nie działa. Możesz oferować zniżki do 90% a i tak niewielu klientów się na nie skusi – no chyba, że masz potężną bazę swoich odbiorców a Twoja marka jest rozpoznawalna. Jeżeli tak nie jest to tradycyjny przekaz reklamowy po prostu nie zadziała.

Musisz zmienić swoje myślenie. Nie myśl w kategoriach sprzedaży a w kategorii prezentacji. Ty wiesz, że Twój produkt jest najlepszy – musisz tylko przekonać o tym pozostałych. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Pamiętaj: potencjalne zyski ze skutecznej kampanii potraktuj jako efekt uboczny. Wtedy dopiero będziesz w stanie stworzyć naprawdę wartościowy przekaz.

Przykład:

Zamiast pisać: Super oferta, 90% zniżki na wszystkie nasze produkty, zapraszamy itd. Spróbuj coś opowiedzieć o tych produktach – zachęcić klienta do zainteresowania się Twoją ofertą.

Weźmy taki sklep rowerowy (akurat dobry czas na tego typu produkty). Możesz napisać o niesamowitych promocjach i o tym jakie to wspaniałe i markowe rowery posiadasz w swojej ofercie. Czy jednak konkurenci nie posiadają takich samych? Jeżeli to Ty byłbyś odbiorcą tej reklamy to skusiłbyś się na nią? Zwłaszcza jeżeli nie planujesz zakupu roweru. Jeżeli już postanowiłeś go kupić, to pójdziesz do najbliższego sklepu aby się samodzielnie przekonać i nie będziesz się zastanawiał jaki to sklep. Czy to był ten reklamowany czy też dowolny inny?

Zamiast myśleć w kategoriach sprzedaży oswój klienta z myślą o posiadaniu roweru. Pokaż mu jakie będą korzyści jego zakupu. Zdjęcia krajobrazów, uśmiechnięte dzieci a może piknik na łące lub wycieczka do lasu? To pobudzi jego wyobraźnię. Powoli zacznie się oswajać z myślą o zakupie. Jeszcze 15 minut temu nawet nie myślał o rowerze, a teraz być może się rozmarzy i zacznie rozważać zakup.

Pamiętaj: nie sprzedajesz roweru, tylko oferujesz narzędzie, które pomoże klientowi zrealizować cel, który pokazałeś czyli piknik na łące itd. W tym przypadku rower jest tylko sugestią, albo nawet narzędziem pomocnym w realizacji celu! Tak postrzegany przekaz reklamowy ma zdecydowanie większe szanse aby odnieść sukces!

Zwróć uwagę klientów

Posiadasz sklep rowerowy. Pokazałeś klientowi korzyści z posiadania roweru. Teraz pora aby zachęcić go do zapoznania się z Twoją ofertą. Już się wacha czy nie kupić ale nie jest jeszcze przekonany. Wtedy warto pokazać wartość dodaną, którą TYLKO Ty oferujesz. Zamiast zniżki na zakup lepiej zaoferować na przykład kosz piknikowy lub wieszak  na rower w cenie zakupu. Nie każdy ma dużo miejsca w swoim domu i taki gadżet może przeważyć w decyzji o zakupie. Co więcej, klient zechce kupić akurat u Ciebie. Być może konkurencja oferuje to samo taniej, jednak Ty dodajesz tą wartość w postaci wieszaka. Może i będzie parę groszy drożej jednak osobny zakup roweru i wieszaka już się nie będzie opłacał.

Jeżeli od samego początku nastawił byś się na promocję w postaci wieszaka, Twój komunikat wyglądałby mniej więcej tak: Kup rower – wieszak gratis! Już teraz mogę stwierdzić, że odbiór tej reklamy nie byłby zbyt wysoki. Prezentacja korzyści a do tego wartość dodana jest zupełnie inaczej odbierana.

Zdefiniuj klienta

W tym momencie zaczyna się magia. Dawniej mogłeś zamówić baner reklamowy, ulotki lub reklamę w radiu. Telewizja to wyższa półka, która była i jest poza zasięgiem małych firm. Wszystkie te formy miały jedną wadę. Były skierowane do wszystkich!

Dosłownie każdy ją widział i tylko malutki procent mógłby stać się potencjalnie zainteresowaną grupą klientów. Obecnie można wysłać przekaz tylko do osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą.

Skąd to będzie wiadomo?

Każdy ma swoje zainteresowania. Jeden lubi aktywność na świeżym powietrzu, inny woli siedzieć przed telewizorem. Facebook wyśle Twój przekaz tylko do tej pierwszej grupy. Jeżeli ktoś całe dnie spędza przed telewizorem i nie bardzo interesuje się aktywnością lub sportem to raczej marne szanse, że postanowi wstać z kanapy i pójść kupić rower. Chyba, że Twój przekaz zachęci go zmiany trybu życia.

Facebook musi wcześniej wiedzieć do jakich klientów kierować Twoją reklamę. Zatem weź kartkę i ołówek i rozpisz cechy jakie powinien posiadać Twój idealny klient. Zastanów się:

– czy to będzie osoba w związku czy też samotna?
– jeżeli osoba w związku to czy posiada dzieci?
– jakie powinna mieć zainteresowania? rowery, sport, aktywność, czy też gry komputerowe, bary i seriale telewizyjne.
– w jakim wieku powinien być Twój idealny klient?
– jakie są jego dochody?

Im więcej cech przygotujesz tym lepiej. Nawet w trakcie budowania reklamy, Facebook będzie Ci stale podpowiadał inne cechy, które mogą mieć jakąś wartość, a o których wcześniej nie pomyślałeś.

Osoby samotne lubiące spędzać aktywnie czas już prawdopodobnie mają swój rower, jednak osoby będące w związku mogą mieć dzieci więc możesz im zaproponować zakup. Im lepiej przygotujesz idealny profil, tym mniej wydasz na całość kampanii, ponieważ Twój przekaz dotrze tylko do osób, do których chcesz aby dotarł.

Mając już wszystkie elementy układanki możesz przystąpić do tworzenia reklamy.

Zachęć do pozyskania większej informacji

Wykonałeś świetną robotę. Przygotowałeś ciekawą prezentację odnośnie swojego produktu w postaci zdjęć czy grafik, określiłeś profil swojego idealnego klienta i zaproponowałeś mu wartość dodaną w postaci wieszaka do roweru. Jednak to wciąż za mało. Teraz musisz skierować klienta bezpośrednio do siebie.

Tworząc reklamę wezwij do działania. Możesz to zrobić poprzez zamieszczenie linka do Twojego sklepu lub guzika CTA (Call To Action). Po jego kliknięciu, klient może pozyskać Twój numer telefonu, adres e-mail lub zostać przekierowany na stronę www. Chodzi o to, aby przysłowiowa rybka chwyciła zarzuconą przynętę. Jeżeli ktoś użyje przycisku CTA lub kliknie w zamieszczony link, Twoje szanse na sprzedaż produktu zdecydowanie wzrastają.

Może to również być hasło rabatowe, które należy podać przy dokonaniu zakupu – tutaj ogranicza Cię tylko Twoja fantazja.  Ciekawa grafika, chwytliwy nagłówek oraz kilka słów o korzyściach posiadania roweru. Następnie wezwanie do działania czyli nakłonienie do skorzystania z linku lub CTA w celu uzyskania kodu lub dodatkowych informacji. To wszystko możesz ustawić samodzielnie w Menadżerze Reklam na Facebook bez posiadania wiedzy informatycznej.

Określ budżet

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z reklamą na Facebook to nie przesadzaj z wydatkami. Dla miasta  do 45 000 mieszkańców jednorazowy budżet w wysokości nie przekraczającej 50 zł jest w zupełności wystarczający. Jeżeli nie sprzedajesz za pomocą sklepu internetowego to ważne abyś o tym pamiętał. Jeżeli masz firmę w dużym mieście to ustaw zasięg na nie więcej niż 20 km od swojej siedziby. To ważne! – Każdy odbiorca Twojej reklamy musi jeszcze do Ciebie dotrzeć. Zatem bądź realistą i nie licz na to, że ktoś będzie jechał kilkadziesiąt kilometrów aby trafić specjalnie do Ciebie. Co innego, gdy Twój produkt jest oryginalny i niepowtarzalny – wtedy wszystko należy ponownie przemyśleć.

Jesteś gotowy? Tak Cie się tylko wydaje. Aby być pewnym na 100%, pokaż swój pomysł osobie zupełnie postronnej. To może być ktoś z rodziny, przypadkowa osoba w Twojej firmie lub pracownik. Chodzi o to, aby sprawdzić czy nie popełniłeś błędów. W końcu jesteśmy tylko ludźmi!

Gdy opinie innych będą pozytywne to wtedy możesz stwierdzić, że jesteś gotowy. Możesz też wykonać „testy A/B”, o których postaram się napisać coś więcej następnym razem.

Jeżeli Facebook Power Editor lub Menadżer Reklam są dla Ciebie zbyt skomplikowane to możesz zrobić to samo w postaci promowanego posta na swoim Fanpage. Możesz też skorzystać z usług osób, które się tym zajmują zawodowo – wybór pozostawiam Tobie.

Te same reguły należy zastosować na dowolnej platformie Social Media. Nie jest nigdzie powiedziane, że musi to być akurat Facebook.

Na koniec proszę tylko o pozostawienie jakiegoś śladu po sobie w postaci komentarza lub drobnej sugestii o czym chciałbyś przeczytać następnym razem. Pomoże mi to bardzo opracować tematykę, która będzie bardziej pożyteczna dla jej odbiorców czyli również dla Ciebie.

 

 

 

 

Kontakt: Agencja Reklamowa AP Reklama, Krosno, ul. Podwale 31.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *