Jak obniżyć koszty kampanii i reklamy na Facebook

Obniżamy koszty kampanii

Posted on Posted in Porady, Social Media

5 kroków do obniżenia kosztów kampanii na Facebooku.      

Nikt nie lubi przepłacać – to wydaje się być oczywiste. Jednak z moich obserwacji wynika, że wciąż wiele osób wydaje więcej niż potrzeba na swoje kampanie za pomocą platformy Facebook.

Istnieje wiele przyczyn tego zjawiska. Dziś nie pora aby je wszystkie omawiać. W telegraficznym skrócie można by je zakwalifikować jako brak wcześniejszego przygotowania. Jeżeli nie było wcześniejszego planu, a praca została wykonana w przysłowiowe „5 minut” to efektem są zbyt duże koszty i co gorsza – kiepskie wyniki kampanii.

Jak tego uniknąć?

Jak wspomniałem wcześniej, należy wszystko dokładnie zaplanować. Zamiast 5 minut – poświęć na planowanie co najmniej godzinę a zobaczysz wyraźną różnicę w efektach swoich działań.

Co powinien zawierać taki plan?

Jego główne elementy to:

  1. Grupa docelowa
  2. Zasięg
  3. Pora emisji
  4. Czas trwania kampanii
  5. Poprawność tekstu oraz grafik

Z pozoru wydaję się, że nic odkrywczego nie napisałem. W końcu ustawiając kampanię w menadżerze reklam, każdy z tych elementów musi zostać spełniony. Sukces jednak tkwi w odpowiednim wypełnieniu każdego z pól. Zatem idziemy po kolei:

  1. Grupa docelowa.

Przewagą Facebooka nad innymi platformami jest to, że możesz bardzo precyzyjnie ustawić docelową grupę odbiorców. Reklama w radio trafia do wszystkich, którzy akurat słuchają danej stacji. Tutaj jest jednak inaczej. Spośród wielu opcji wybierasz między innymi: płeć, wiek, zainteresowania a nawet zarobki. Oczywiście to tylko niektóre z dostępnych opcji. Zatem aby oszczędzić na kosztach reklamy, należy bardzo dokładnie określić profil klienta. Jeżeli ustawisz zasięg na całą Polskę to otrzymasz 12 milionów potencjalnych użytkowników. Nawet, płacąc 1 grosz od użytkownika, widzisz że koszty będą ogromne.

Minimalna stawka reklamowa wynosi 5 zł za jeden dzień. Możesz mi wierzyć, że często taka kwota może w zupełności wystarczyć. Przygotuj wcześniej na kartce papieru wszystkie cechy, jakie powinien spełniać Twój wymarzony klient. Im bardziej przyłożysz się do zadania, tym mniejsze koszty poniesiesz. Zastanów się jakie inne strony może odwiedzać, kogo może obserwować na Facebooku a nawet pomyśl nad jego sytuacją w życiu prywatnym.

Czy jest zaręczony, żonaty a może singiel?

Czy ma dzieci?

Czy ma dom/samochód?

Wbrew pozorom, wszystko jest tutaj ważne. W momencie gdy będziesz wypisywał te dane w menadżerze reklam, to po prawej stronie zauważysz wykres zasięgu. Wbrew temu co podpowiada Facebook, musisz dążyć do tego aby strzałka znalazła się na czerwonym polu. Wtedy dopiero będzie to oznaczać, że wykonałeś swoją pracę dobrze.

  1. Zasięg

Kolejny temat, nad którym należy się bardzo dokładnie zastanowić. Załóżmy, że prowadzisz firmę lokalną – dla lepszego przykładu niech to będzie piekarnia. W momencie promocji, Facebook z automatu ustawi Twój zasięg na 40 kilometrów. Ale czy to ma sens? Czy ktoś poświęci ponad godzinę swojego czasu aby specjalnie przyjechać do Ciebie po bochenek chleba?

No jasne, że nie!

Tak więc ustaw realny zasięg. Pomyśl z jakiej odległości, Twoi klienci są gotowi dotrzeć do siedziby Twojej firmy. Standartowo można zasięg zmniejszyć do 10 kilometrów, lecz istnieją sposoby na to aby wynosił on zaledwie 1 kilometr. W przypadku piekarni, realny zasięg będzie wynosić do 5 kilometrów – taka odległość jest jeszcze w miarę realna do pokonania przez klienta. W przypadku innych branż, zasięgi będą ulegały stosownym zmianom. Upewnij się, że Twój zasięg jest optymalny.

  1. Pora emisji

Kolejny z czynników wpływających na koszty. Facebook pozwala na publikacje Twoich reklam według bardzo precyzyjnego harmonogramu. Skoro takie narzędzie istnieje, i co więcej jest darmowe, to dlaczego z niego nie korzystać?

Jeżeli nie ustawisz harmonogramu to Twoje reklamy mogą się wyświetlić właściwym klientom, we właściwym zasięgu, tyle że akurat o 2 w nocy. Akurat Twoi klienci dobrze bawili się w lokalnej dyskotece i wracają do domu. Jak myślisz czy będą rano pamiętać Twój przekaz? No jasne, że nie!

Jeżeli nie wiesz jakie godziny będą dla Ciebie optymalne to możesz to szybko i łatwo sprawdzić. W sieci istnieje wiele programów, które pokazują szczegółowe raporty na temat danego produktu. Dowiesz się z nich dokładnie w jakie dni i o jakich porach najwięcej klientów kupiło podobne do Twoich produkty. Planując z odpowiednim wyprzedzeniem swoją kampanię masz gwarancję, że wydasz pieniądze w sposób najbardziej optymalny.

  1. Czas trwania kampanii

Tutaj sytuacja jest podobna jak w przypadku opisywanym powyżej. Facebook standartowo ustala kwotę 100 zł w budżecie dziennym lub 1000 w miesięcznym. Wiesz już, że to stanowczo za dużo. Jak nie trzeba to po co przepłacać. Gdy już pozyskasz dane z raportów na temat sprzedaży danego produktu, to będziesz wiedział, kiedy jest ona najniższa. Nie ma co się rozpisywać nad czynnikami wpływającymi na ten stan rzeczy. Skoro wiesz, że produkt najlepiej sprzedaje się na przykład w piątki i w niedziele a w środy sprzedaż wynosi 0 zł, to nie ma najmniejszego sensu trzymać aktywnej kampanii przez cały tydzień.

Odpowiednio planując swoją kampanię możesz uniknąć w ten sposób dodatkowych kosztów.

  1. Poprawność tekstu oraz grafik

Mówi się, że zasada 20% tekstu na grafice już nie obowiązuje. Nie do końca mogę się z tym zgodzić. Istnieje wiele sztuczek, aby obejść tę zasadę jednak wszystkie wiążą się z dodatkowymi kosztami. Można łatwo sprawdzić, czy Twoja grafika spełnia wszelkie standardy narzucone przez Facebook. Wystarczy kliknąć w ten link i postępować zgodnie z instrukcją.

Jeżeli wszystko będzie zgodne z regulaminem oraz wytycznymi Facebooka to koszt reklamy będzie znacznie niższy. W momencie gdy złamiesz jedną z fundamentalnych zasad to Twoja reklama nie zostanie zatwierdzona.

Jeszcze lepszym sposobem na obniżenie kosztów jest promocja wideo. Z powodów tylko znanych Facebookowi, koszty promocji filmów są niższe niż zdjęć. Przy czym, przez film rozumieć można również pokaż slajdów w formacie wideo. Wiedząc o tym, można odpowiednio wcześniej zrobić domowym sposobem taki mały pokaz i puszczać go jako naszą reklamę.

Oczywiście, dodatkowo należy stale obserwować postępy kampanii. Gdy widzisz, że jej efekty nie przynoszą rezultatów to przerwij proces jak najszybciej. Optimum to mieć kilka różnych reklam i obserwować, która z nich przynosi najlepsze rezultaty. O testach A/B postaram się jednak napisać nieco więcej w kolejnych artykułach.

Mam nadzieję, że porady zamieszczone powyżej przyczynią się do znacznych oszczędności, przy równoczesnym zwiększeniu efektów Twoich działań.

Jeżeli chciałbyś regularnie otrzymywać tego typu porady to podaj proszę swój e-mail a raz w tygodniu trafiać będzie do Ciebie kolejna porcja wiedzy. Możesz też napisać o problemie jaki akurat Cię interesuję a ja chętnie opiszę taki przypadek.

 

 

 

 

 

Kontakt: Agencja Reklamowa AP Reklama, Krosno, ul. Podwale 31.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *