Koszt reklamy w Internecie

Koszt reklamy w Internecie

Posted on Posted in Porady

Jaki jest realny koszt reklamy w Internecie.

Czasy, gdy reklama w sieci była zupełnie darmowa lub kosztowała naprawdę niewiele, powoli odchodzą w zapomnienie. No cóż – było minęło i pewnie już nie wróci. Jednak nie ma co rozpaczać. Reklama w Internecie wciąż jest zdecydowanie tańsza niż jej tradycyjne odmiany. Dlaczego tak się dzieje? Już śpieszę z wyjaśnieniem!

Kiedyś, w zamierzchłych czasach (jakieś 15-20 lat temu), forma reklamy była mocno ograniczona z kilku powodów:

– słaby zasięg globalny sieci
– niski transfer
– brak mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram itd.)
– brak wyszukiwarki Google

Dziś to już standard, jednak należy pamiętać, że strony www powstały na początku lat 90-tych. Od wtedy tak naprawdę wszystko się zaczęło rozkręcać. Facebook powstał w roku 2004 ale potrzebował czasu na zdobycie popularności. Krótko mówiąc, początki zawsze bywają ciekawe, a Ci co zaczęli wykorzystywać nowe narzędzie do celów promocyjnych zbili fortunę.

Jednak nie ma się co załamywać. Może reklama w Internecie  nie jest darmowa ale za to mocno ucywilizowana. Nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy aby samemu się za to zabrać. Co więcej, możesz być kompletnym laikiem a i tak dasz radę stworzyć samodzielnie kampanie reklamową w sieci.

Niestety jej wyniki mogą być dalekie od oczekiwanych, a jej koszta dość spore. Wiem, bo sam popełniłem wiele błędów, zanim nauczyłem się to robić w miarę poprawnie.

Istnieje wiele narzędzi (zarówno płatnych jak i darmowych), które pomogą osiągnąć zamierzony cel. Nie są trudne w obsłudze, jednak odrobina choćby podstawowej wiedzy nie zaszkodzi.

Tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli jakie mogą być koszty reklamy w Internecie. Powiem w ten sposób.

Dzienny koszt kampanii reklamowej może wynosić zaledwie 5 zł (a często nawet mniej). Nie przychodzi mi na myśl nic tańszego w danej chwili.

Co za to otrzymamy?

Bardzo wiele albo wielkie nic. Wszystko zależy od przygotowania. Bez choćby minimum wiedzy nie liczyłbym na oszałamiający sukces. Drugi koniec stawek cenowych w zasadzie nie istnieje. Chcesz wydać jeden milion – nie ma najmniejszego problemu. Chcesz dotrzeć do 20% światowej populacji – proszę bardzo.

Dziś jednak skupię się na tych najtańszych formach. Skierowane są do początkujących przedsiębiorców oraz małych firm. Reklamobiorcy wychodzą  z założenia, że duże korporacje i tak zapłacą, gdyż nie stać ich na pominięcie tej platformy reklamowej. Jednak to tylko kawałek tortu. Małe firmy też mają swój spory udział w zyskach  w skali światowej i nikt o zdrowym podejściu do biznesu nie mógł przejść wobec nich obojętnie.

Dlatego też narzędzia do tworzenia reklam oferowane przez takie firmy jak Google lub Facebook są całkowicie darmowe. TAK – ZUPEŁNIE DARMOWE! Jakie to daje korzyści?

Można łatwo i zupełnie za darmo:

– określić grupę docelową
– określić zasięg kampanii reklamowej
– określić samodzielnie całkowity budżet reklamowy

Agencje reklamowe stają się coraz bardziej wyspecjalizowane w swoich działaniach i w dłuższej perspektywie czasu polecałbym Ci korzystać z ich usług. Jednak, jeżeli to czytasz to prawdopodobnie jesteś na początku swojej drogi do sukcesu. Zapewne też posiadasz mały biznes lokalny, który chcesz rozwinąć w możliwie szybkim okresie czasu.

Jak zacząć się reklamować?

Zapewne domyślasz się, że możliwości jest wiele. Możesz na przykład zamówić w drukarni 1000 ulotek, które rozdasz swoim klientom. Koszt niewielki a narzędzie wciąż się sprawdza (pod warunkiem spełnienia kilku istotnych czynników).

Jest tylko jeden problem!

Ulotki trafiają do przypadkowych osób, które tylko szukają okazji aby je wyrzucić do najbliższego kosza. Statystycznie na 1000 rozdanych ulotek tylko kilka trafi do potencjalnie zainteresowanych osób. Te same efekty uzyskasz już za 5 zł! Też dotrzesz do kilku klientów, a reszta pieniędzy pozostanie w kieszeni.

A teraz pomyśl. Koszt wydruku 1000 ulotek wraz z projektem to wydatek rzędu kilkaset złotych. W tych samych pieniądzach możesz stworzyć całkiem sporą kampanie reklamową w Internecie. Jej wyższość będzie jednak polegała na tym, że:

– dotrzesz do zainteresowanych osób
– łatwo ją przerwać lub przedłużyć
– oszczędzasz sporo czasu i często pieniędzy (ktoś te ulotki musi w końcu roznieść)

Wciąż za drogo?

Koszt baneru reklamowego może być niższy. Każdy kto będzie w pobliżu będzie miał szansę zaznajomić się z jego treścią. Tylko czy ją zdąży zapamiętać? W przypadku reklamy w Internecie, może ona być wyświetlana wielokrotnie do tych samych osób. Jak wszystko zrobisz poprawnie to gwarantuje, że jej koszty będą niższe.

Co zrobić aby ograniczyć do minimum koszt reklamy w Internecie?

Nie ma tu żadnej magii. Kluczem do sukcesu jest planowanie i przygotowanie. Spełnisz obydwa warunki a samo stworzenie reklamy zajmie Ci kilka minut, a jak to zrobisz poprawnie to pierwsze efekty pojawią się w ciągu kilku godzin. TAK – to działa błyskawicznie. Jak zaczniesz planować to szybko zorientujesz się jakiej wiedzy Ci potrzeba. Może nie będziesz od razu ekspertem, lecz jestem pewien, że uzyskasz lepsze wyniki niż przy pomocy tradycyjnych narzędzi. Bonusem będzie zdobyta wiedza i doświadczenie, które pozostaną z Tobą na zawsze i pomogą w przyszłości.

Jeżeli interesuję Cię jakiś bardziej konkretny temat, to proszę zostaw mi wiadomość na e-mail lub poprzez Messengera, a postaram się napisać na ten temat kilka wskazówek.

 

 

 

 

 

Kontakt: Agencja Reklamowa AP Reklama, Krosno, ul. Podwale 31.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *